Hvad er stress?

Stresssymptomer kan være forskellige fra person til person, og måske oplever du kun enkelte af dem. Jeg vil i det følgende beskrive stress bredt, og måske kan du genkende dig selv i enkelte eller flere af beskrivelserne. Stress er en helt grundlæggende og biologisk reaktion hos både dyr og mennesker. Når vi oplever farlige situationer, reagerer vi, og vores hjerne vurderer straks, om vi skal kæmpe eller flygte. Hjernen frigiver stresshormoner til kroppen, og vi bliver i stand til at yde en ekstraordinær indsats i en presset situation. Denne form for stress, som man også kan kalde en her-og-nu-stress, er vigtig for os, da den gør os i stand til at klare akutte situationer, men det er lige så vigtigt, at kroppen falder til ro igen bagefter.

Det er her, vi kan skelne mellem den helt normale stress og den alvorlige stress.

Hvad er den alvorlige stress? Det bliver alvorligt, når din krop ikke kommer i ro igen efter en stressfyldt situation eller kort periode. Hvis stressen bliver hængende i kroppen i længere tid, det kan være i uger eller måneder, kan det få alvorlige konsekvenser for dit helbred og din velvære generelt. Den længerevarende stress betyder ganske enkelt, at du bliver overbelastet. Den længerevarende stress kan komme til udtryk på mange måder. Måske føler du dig mere træt, bliver lettere ked af det eller vred, har svært ved at falde i søvn og sover dårligere om natten, bliver mere irritabel, bliver lettere syg, bliver mindre social, mere glemsom, har svært ved at koncentrere dig, har hjertebanken og uro i kroppen, føler dig uoplagt, kan ikke overskue selv lettere opgaver, ondt i maven, fordøjelsesproblemer, mere astma, allergi eller eksem og meget meget mere. Den langvarige stress kan bl.a. give forhøjet puls og blodtryk og kan være væsentlig årsag til hjerte-kar-sygdomme. 

Er du interesseret i at læse mere om stress, kan jeg anbefale bogen ”Mindre stress mere overskud” af Bjarne Toftegård.